softmania.sk

• Aplikácií na stiahnutie zadarmo 15030
  • Užívatelia: 3236

Nová FIFA 23 je nabitá novinkami. Ako obstála v našej recenzii?

Autor: Redakcia  |   Publikované: 4.10.2022 | Zobrazené: 923x

Na svete sú len 3 istoty - dane, smrť a nová FIFA každý rok. Najnovší prírastok FIFA 23 je zároveň posledným tohto mena, pretože od budúceho roka sa séria premenuje na EA SPORTS FC. Aj preto máme aktuálny ročník možnosť zažiť viacero väčších noviniek, ktoré síce úplne "neodpaľujú dekel", ale rozhodne ide o väčšie zmeny než v predošlých ročníkoch.

Milióny hráčov po celom svete sa každoročne tešia na september, kedy hra vychádza. Inak to nebolo ani teraz, a rovnako tak sa na hru vzniesla hromada kritiky, ako aj pozitívnych reakcií. Dostála ale nová FIFA 23 hypu, ktorý hráči posledné mesiace šírili na sociálnych sieťach? V krátkosti, áno. Pre bližšie nahliadnutie na najnovšiu verziu najobľúbenejšej futbalovej hry si to ale poďme celé rozpitvať.

Hre opäť kraľuje Ultimate Team

Hre bude, ako to už býva zvykom, opäť kraľovať Ultimate Team - žrút času aj peňazí, kde si hráči v online priestore najskôr vystavajú svoj tím, aby s ním súťažili naprieč divíziami. Herný mód, ktorý kvôli balíčkom s kartami hráčov vzbudzuje vášne už od uvedenia spred niekoľkých rokov. Aj tentokrát tak platí, že kto viac investuje, má väčšiu šancu na výhru. Ale nie tak úplne.

Úplne sa totiž prekopal systém chémie medzi hráčmi v tíme, čím sa otvárajú nové možnosti, ako si postaviť vlastnú 11-ku. Aktuálne je úplne jedno, z akej ligy máte hráčov v tíme, akej sú národnosti alebo v akom klube hrajú v skutočnosti. Zo 100 bodového systému chémie sa prešlo na maximálny počet 33, a zatiaľ čo je stále lepšie k sebe pridať hráčov, ktorí majú niečo spoločné, FUT-ko už na tom nestojí.

Prepracovaná chémia konečne ako fantasy liga

Aj preto si môžete postaviť k sebe Messiho s Haalandom a váš tím neutrpí na znížení statov. Otvára sa tak nový svet kombinácií, kde si nakombinujete hráčv z La Ligy, Serie A alebo Premiere League bez obmedzení. Je dobré udržať súdržnosť tímu podobne, ako v minulosti, ale nie je to nevyhnutné. Penalizácia prakticky neexistuje a my tak dostávame "fantasy" systém tak, ako sme vždy chceli. Hráči, ktorých niečo spája, tak nemusia byť nevyhnutne vedľa seba.

V rámci Ultimate Teamu sa napríklad vrátil mód Divisions, ktorý nejedného hráča poriadne vytočí. V Squad Battles si zase môžeme zvoliť úroveň obťažnosti, proti akému tímu budeme hrať a v prípade výhry sa môžeme tešiť na skvelé odmeny. V podstate tak máme k dispozícii v "Squadách" pocit ako z online hry, s odmenami, ale bez zbytočného stresu a hnevu.

K tomu si prirátajme nádherné "cinematics" videá, ktoré zápasom dodávajú pravú atmosféru a o zážitok je postarané. Minuloročná FIFA 22 priniesla vďaka technológii HyperMotion tisícky nových animácií hráčov, ktoré tak vylepšili zážitok z hrania a priblížili hru k realite. No a FIFA 23 to posúva ešte ďalej s novinkou HyperMotion2 – nové tisícky animácií, viac dát z reálneho zápasu vďaka snímaniu profesionálnych futbalistov, čo je na virtuálnom ihrisku okamžite poznať.

Nové herné mechaniky vo FIFA 23

V herných mechanikách pribudlo niekoľko skvelých funkcií. Niektoré z nich sú náročnejšie na naučenie (Power Shot), iné sa po chvíľke zautomatizujú (priame a rohové kopy). Power Shot je zábavná strela, ktorá je sprevádzaná spomalením hry, zoomom na hráča a vypustením projektilu, ktorý buď milimetrovo trafí bránu, alebo ju úplne "missne". Práve tento typ noviniek je najlepšie vidieť na next-gen verziách hry pre PC a konzoly PlayStation 5 a Xbox Series X/S.

Haptická odozva ovládača pri náprahu na tento typ strely je jednoducho novým zážitkom podobne, ako posledná NHL 22 priniesla zvuky z hracej plochy priamo z ovládača. Ovládač ale nádherne cítiť aj pri tvrdších obranných zákrokoch, dlhých nástreloch za obranu alebo aj pri obyčajných prihrávkach. Akčnosť hry priamo v rukách!

Haptická odozva a bugy

Hráči od prvého výkopu ožijú v rukách vďaka vyladenému ovládaniu, haptickej odozve a my tak máme k dispozícii nový prvok realizmu. Tu by sme sa ale ešte mali pristaviť pri spomínanom HyperMotion2. Pokiaľ ide o animácie, je hra prakticky bezchybná (nepočítajúc tradičné bugy po vydaní, ktoré sa aktualizáciami odstránia). Ak sa ale zameriame na herné mechaniky, tam už je to o čosi horšie. Často to totiž pôsobí, akoby sme hrali sami proti sebe, namiesto proti reálnym súperom.

Vysvetlím. Umelá inteligencia obrancov ale aj hráčov všeobecne sa zvýšila natoľko, že dávať prihrávky do priestoru je o poznanie náročnejšie, než v predošlých verziách hry. Niekedy sa pri tradičnom "jockeyingu" pomocou R2 na ovládači dostanete pri bránení útočníkom pod kožu a nedovolíte im absolútne nič, inokedy sa hra správa nepochopiteľne, vaši obrancovia pomalo a súper cez vás poľahky prejde.

Rozdiel medzi online a offline hrou

Našťastie je tento problém badateľný len vo FUT módoch, kde je hra o čosi rýchlejšia než v režime "Quick-Play" alebo v Tréningu. Ak bol tento typ bránenia v minulých verziách zábavný, aktuálne je mierne prepracovaný, často až príliš a v mnohých prípadoch pôsobí zmätočne.

Aj kvôli týmto zmenám (alebo vďaka nim?) pôsobí hra pomalšie, opäť viac realistickejšie než arkádovo. Špeciálne sa muselo zapracovať aj na centroch do šestnástky a hlavičkách, pretože konečne fungujú! Aktuálne tak máte oveľa vyššiu šancu dať skutočne futbalový gól z voleja alebo hlavičkou po centri. Nič na tom nemenia ani vylepšení brankári, ktorým je ťažšie dať gól tou "klasickejšou" cestou po obyčajnej strele.

Zmeny v štandardných situáciách

K zmenám došlo aj pri zahrávaní štandardných situácií, rohových kopov aj penált. Pri pokutových kopoch už nie je k dispozícii kurzor mierenia, ktorý sa doteraz dal vypnúť alebo zapnúť. Systém je tak nastavený viac na skutočný pocit z nepremenenia a strachu pred každým pokutovým kopom. Štandardné situácie všeobecne vyžadujú preniknutie do ich tajov, ale po pár zápasoch alebo tréningových sekciách by to nemal byť u nikoho žiadny problém.

Mód Kariéra je vo FIFA 23 asi najlepší, aký sme tu kedy mali a aj keď nejde o hlavnú časť pre väčšinu hráčov, svojich priaznivcov má Kariéra neustále. Vydáte sa v ňom na zaujímavú cestu futbalistu alebo manažéra, ktorých si budete vylepšovať tak, ako si želáte, aby v kariére napredoval. Strom schopností pôsobí ako z RPG a možností je naozaj mnoho. Navyše, všetok pokrok je aj cítiť a prejaví sa v hre, takže nejde len o prázdne levelovanie schopností.

Každá postava v kariére má navyše vlastnú osobnosť, inak trénuje, môže robiť aktivity mimo ihrisko alebo bude komunikovať s médiami. Výsledok hráča alebo manažéra je tak plne vo vašich rukách. Zahrať si môžete za jednotlivcov alebo si vyskúšate viesť celý tím ako celok.

Pre mnohých hráčov je plusom aj pridanie prvých dvoch ženských futbalových líg - konkrétne anglickej Barclays FA Super League a francúzskej D1 Arkema. HyperMotion2 sa prejavuje aj u žien, čo je rozhodne plusom. Navyše sa môžeme tešiť aj na aktualizáciu v rámci svetového šampionátu v Katare, ktorá príde bezplatne rovno so zahájením turnaja. A rovnako platí, že uvidíme v hre mužskú aj ženskú verziu.

Netreba zabúdať ani na nadchádzajúci Svetový šampionát, ktorý bude v hre FIFA 23 plne pokrytý. Jedinečná udalosť zatiaľ k dispozícii nie je, ale je skvelé vedieť, že EA Sports na majstrovstvá myslia a prinesú aj hráčom neopakovateľný zážitok z podujatia.

Zhrnutie

Tak si to zhrňme. FIFA 23 je vo svojej podstate rovnaká ako všetky predošlé hry. A predsa je v mnohom iná. Má niekoľko skvelých noviniek ako HyperMotion2 animácie, pôsobí realistickejšie, futbal je k nám bližšie než kedykoľvek predtým a herné mechaniky takisto doznali výrazných zmien. Všetko funguje ako hodinky, chémia vo FUT módoch prešla konečne na zmenu k lepšiemu, dáva hráčom viac voľnosti pri skladaní tímu a stálice ako režim Kariéry alebo Rýchly Výkop si držia tú najvyššiu kvalitu.

Fanúšikov ženského futbalu poteší pridanie dvoch celých líg, za ktoré môžu hrať. Zanedlho do hry príde aj aktualizácia pre svetový šampionát v Katare a tohtoročný herný futbal tak dostane ešte väčší náboj. Žiaľ, EA Sports sa nezbavili diskutabilného systému s balíčkami kariet, ktorý ročne generuje spoločnosti obrovské zisky. Takisto sa nepodarilo zatiaľ vyladiť ani niektoré herné mechaniky ako bránenie a brankári sú síce lepší, ale stále robia veľa nevynútených chýb a miestami pôsobia zabugovane.

FIFA je najlepšia, akú sme tu kedy mali. Skvelý Ultimate Team, nové a fungujúce herné mechaniky, najlepšie animácie a nádherná grafika na next-gen konzolách. Zároveň ide o poslednú hru s týmto názvom, keďže od budúceho roka sa premenuje na EA SPORTS FC a my môžeme konštatovať, že sa s fifou lúčime naplno tak, ako sa z ovládačov ozýva haptická odozva.

Hra FIFA 23 je už vonku a je k dispozícii pre konzoly Xbox One, Xbox Series X|S, PS4, PS5, PC a Nintendo Switch. Recenzia vznikla z hrania na PlayStation 5.

Značky

Podobné články