softmania.sk

• Aplikácií na stiahnutie zadarmo 15002
  • Užívatelia: 3233

Fallout 4 recenzia

Autor: Redakcia  |   Publikované: 2.12.2015 | Zobrazené: 2624x

Na našom webe zvyčajne recenzie nevydávame, ale tak veľkú udalosť ako vydanie nového dielu Falloutu, sme si nemohli nechať ujsť. Ako sa novinka od Bethesdy podarila? Fallout 4 sa napodiv rozhodol vzdialiť od svojho dedičstva, ku ktorému sa hlásil v prelomovom treťom diele a ešte výraznejšie v nasledujúcom "spin-offe" New Vegas, ktoré mali na starosti RPG ikony zo štúdia Obsidian. Z open worldu sa stal sandbox, z akčného RPG strieľačka s málo RPG prvkami a z intenzívneho príbehu jednej osoby SimCity.

Hra vás privíta veľmi, veľmi vrelo. Navodí príjemnú rodinnú atmosféru, dovolí vám vybrať si postavu a tak trochu vás mučí, pretože veľmi dobre viete, čo sa počas nasledujúcich chvíľ bude diať. Koniec sveta je vykreslený podarene, možno až príliš, pretože celý začiatok hry dáva tušiť, že vás čaká niečo výnimočné. Keď nič také v nasledujúcich hodinách a ani desiatkach hodín neprichádza, môžete pocítiť ľahké sklamanie.

RPG?

Najväčšia kritika sa na Fallout 4 znáša hlavne kvôli výrazne osekaným RPG prvkom. Či sú osekané, alebo nie, si úplne tvrdiť nedovolíme, každopádne ale F4 pristupuje k vývoju postavy úplne inak ako trojka a New Vegas. A to je zvláštne, pretože inak hra pôsobí ako "starý známy". V predchádzajúcich dieloch bola vaša postava viac-menej definovaná počiatočným rozložením bodov do systému SPECIAL. Ako je vaša postava silná, vnímavá, odolná, charizmatická, múdra, vrtká a aké má šťastie, to boli rozhodujúce vlastnosti, ktoré neskôr nešlo (až na výnimky) meniť. Vo Fallout 4 je toto vyprofilovanie postavy neprítomné.

Áno, SPECIAL sa vracia, ale na každom leveli si môžete buď dať jeden perk, jeden perk si zdvihnúť na vyšší level, alebo si zdvihnúť jednu zo SPECIAL vlastností o jeden bod. Každý perk má pritom prerekvizitu v príslušnej SPECIAL vlastnosti. Takže aby ste si odomkli napríklad perk Ninja, musíte mať Agility (Obratnosť) aspoň 7. Každý perk ide navyše levelovať, ale na druhý a vyšší stupeň musíte splniť aj prerekvizitu v podobe dosiahnutého levelu postavy. Vzhľadom na počet perkov a ich stupne sa dá povedať, že aký-taký RPG systém je zachovaný, avšak zásadný problém vidím v tom, že si môžete pri levelovaní zdvíhať SPECIAL staty. Viac-menej fixný SPECIAL s vývojom pomocou zručností a špeciálnych perk bol oveľa atraktívnejší. Vo Fallout 4 je všetko podriadené tomu, aby ste neboli limitovaní, aby bol vývoj plynulý a aby ste si s trochou snahy mohli robiť, čo chcete. Odstránenie ikonického systému (hoci sa stále volá rovnako) jednoducho nie je dobrý nápad, aj keď ho nahradíte iným funkčným systémom. Dôvod je prostý - taký systém má každá druhá hra a je úplne jedno, že len tu sa to volá SPECIAL a PERKY.

Crafting

Novému systému vylepšovaniu postavy sa však nedá uprieť, že korešponduje s celkovým vyznením hry, ktoré je jedným slovom sandboxové. Hra je výrazne slobodnejšia, čo sa prejavuje aj v celkovom pocite z hry. Od prvých momentov po návrate do Sanctuary Hills je cítiť, že skôr ako súvislé putovanie vás čaká skôr paralelný štýl hrania, kedy máte svoju "základňu", a zatiaľ čo plníte jednotlivé questy, vraciate sa tam, rozvíjate postavu, budujete a celkovo si viac určujete ráz priechodu hrou. Je totiž len na vás, ako dlho a vehementne "farmíte" suroviny, levely a perky, aby ste si mohli vylepšiť vybavenie. Trochu zvláštne je, že vytvárať nemôžete náboje, takže tu ste odkázaní na obchodovanie a prieskum.

Zbrane, zbroje a Power Armor možno vylepšovať u príslušných "stolov" a to rôznymi "módmi". Možností je naozaj veľa a to vrátane zmeny typu použitých nábojov u zbraní, kamufláže u Power Armor a podobne. Aby ste boli veľmi dobrí v craftení, musíte si brať a vylepšovať konkrétne perky, takže ak sa od začiatku vydáte touto cestou, budete prvých pár levelov asi vnímať určitý deficit v bojových schopnostiach, na druhú stranu ale prežitie v pustatine nie je tak ťažké, aby ste sa museli hneď od začiatku sústrediť na bojovú efektivitu. A ak sa na crafting a s ním súvisiace budovanie a správu osád vykašlete, prídete o valnú väčšinu obsahu hry. Dobre spracovanú a funkčnú väčšinu obsahu hry. Skrátka, keď už to nie je Fallout, bolo by chybou ignorovať zástupné kvality, ktoré vám hra ponúka.

Budovanie

Ruka v ruke s craftingom ide starostlivosť o osady a budovanie. Začínate (nie v hre, ale v úlohe budovateľov) ako, povedzme, vodca Sanctuary Hills, teda vášho predvojnového bydliska. Okrem vás v ňom žije pätica ľudí, ktoré si ľahko zapamätáte. Vedma, ochranca, organizátor, neznesiteľná ženská a emo chlapík od vás potrebujú postele, vodu, jedlo a obranu, takže im všetko postupne (alebo naraz, ak máte nazbieraných dosť predmetov, z ktorých získate zošrotovaním požadované materiály ako je guma, lepidlo, oceľ , meď, obvody, hliník,...) postavíte (poteší napríklad možnosť voľby medzi niekoľkými generátormi elektriny, zdrojmi vody ale aj obrannými vežami).

Veľa zdrojov získate už v samotnom Sanctuary Hills, pretože kdekoľvek na území vašej osady môžete prejsť do staviteľského módu, v ktorom môžete šrotovať všetko, na čo prídete (okrem stále stojacich budov a... kríkov, ktoré naozaj extrémne prekážajú, keď si chcete v osade vybudovať veľký drevený čínsku múr). Spadnuté budovy? Spadnuté stromy? Stojace stromy? To je len začiatok, na súčiastky môžete rozložiť aj vybavenie domov vrátane vaní, rádií a televízií alebo šuplíkov. Zošrotovať jednoducho môžete čokoľvek a niekto pri návrhu tejto funkcie naozaj premýšľal, pretože ak zošrotujete niečo, čo obsahuje ďalšie predmety (vnútri ako v containeri, ktorý sa lootuje skrz textové menu, takže to neplatí pre veci len položené na/vnútri chladničky, poličky,... ), tak sa vám obsah automaticky uloží v miestnej dielni!

Behom pár minút tak môžete osadu vyčistiť od bordelu, nazbierať tým veľa materiálu a zároveň sa nemusíte báť, že by ste prišli o nejaké predmety, ktoré boli v zošrotovaných nádobách. Dokážem si totiž predstaviť, že by tvorcovia tento systém pokojne mohli urobiť tak, že A) Musíte pri zošrotovaní takejto nádoby vybrať, čo s itemami vnútri chcete urobiť B) By nešlo vôbec také nádoby zošrotovať C) Itemy z nádob by zmizli D) Itemy z nádob by sa hodili na zem E) Itemy z nádob by sa vám uložili do inventára. Varianty D a E pritom neznejú tak tragicky, ale tu vývojári očividne zvolili zďaleka najlepší variant, ktorý prácu s osadami veľa urýchľuje.

V tento moment hra trochu pripomína sandboxový Survival s budovateľskými prvkami, najmä Rust alebo 7 Days to Die, ale ak čakáte "slabý odvar", budete mať pravdu len čiastočne. Možností pre stavbu je dosť, kde hra prirodzene pokrivkáva, je úprava prostredia, kde proti napríklad 7 Days to Die alebo Minecraftu stráca, pretože neponúka terénne úpravy, dolovanie a podobné hrátky založené na voxelovom prostredie.

A čo si budeme hovoriť, "obnova" aspoň nejakej civilizácie v postapokalyptickom svete je jednoducho lákadlo, ktoré nešlo zo strany Bethesdy ignorovať. Je to logický smer vývoja série, hoci tým a vďaka súvisiacim zmenám prichádza o iné kvality, hlavne o sústredenie na príbeh, dialógy a komplexne nekompromisný RPG systém.

Už z veľkosti tejto pasáže oproti zvyšku recenzia je asi zrejmé, že ide o zásadný prvok hry, ktorý je síce "voliteľný", ale silne by sme ho odporúčali absolvovať. Nejde totiž o obyčajné naťahovanie hernej doby do extrémnych hodnôt, ide o zábavné naťahovanie. Postupom času môžete získať veľa nových osád, budovať v nich obchody a ich prepojenia medzi sebou pomocou zásobovacích ciest, ktoré urobia tú skvelú vec, že zdieľajú materiály daných osád. A zdieľajú ich kolektívne, takže ak máte vybudované cesty (o každú cestu sa stará jeden osadník, takže to nie je zadarmo) A + B a B + C, tak máte v C prístup aj k zdrojom z A. Takže stačí mať všetky osady napojené aspoň 1x do celkovej siete a máte materiály po ruke všade.

Grafika a atmosféra

Takže zatiaľ má nový Fallout kladné body za budovanie a crafting a drobné mínus za transformáciu RPG systému do "generična" a teraz prichádza ďalšia kontroverzná téma. Hry od Bethesdy bývajú graficky veľmi, veľmi podarené, kým sa nepozriete na postavy a hlavne ich tváre. Platí to vlastne stále a ich nové hry nie sú výnimkou. Snáď až na Fallout New Vegas, ktorý vychádzal zo staršieho Falloutu 3 a už na ňom isté zastarania poznať bolo. Fallout 4 v tomto ohľade pôsobí ako zlatá stredná cesta. Čo si pod tým predstaviť? Tváre a animácie sú opäť typicky bethesdovské, celé postavy pôsobia dôverne známym dojmom, čo vám asi naplno dôjde, keď lootujete mŕtvoly, ktoré tým vyzlečiete do spodnej bielizne, načo je zem posiata polonahými nájazdníkmi oboch pohlaví, ktorí by rovnako tak mohli byť polonahými ľuďmi aj elfami zo Skyrimu.

Kým môžeme byť pohoršení konštantnou neschopnosťou Bethesdy urobiť "pekné" tváre, alebo recyklovaním zažitých mechanizmov pre lootovanie mŕtvol, grafika ako taká prešla veľký kus cesty, najmä pri porovnaní s F3 a FNV. Áno, čas od času narazíte na textúru nevalného rozlíšenia, ale hre výrazne prospeli nové efekty, implementácia počasia (vrátane pomerne desivých radiačných búrok), prefarbenie celého sveta a celkovo veľmi dobré budovanie uveriteľnej krajiny i interiérov. Pritom Pustina nepôsobí gýčovito, ani by ste si ju nepomýlili s Cyrodiilom z Oblivionu, len už nie je tak extrémne nudná, plochá a nezapamätania hodná ako vo FNV a Falloutu 3. Grafika je rozhodne pozitívom hry, hoci to na nejaké víťazstvo v ankete rozhodne nie je a napríklad taký Zaklínač 3 (alebo Zaklínač 2, keď už sme pri tom) sa nemusí báť, že by ho Fallout 4 v tomto smere nejako ohrozoval.

Aby sme načali aj atmosféru, tak tá sa tiež podarila. Keďže je hra oveľa plynulejšia (vlastne sa hrá ako strieľačka) ako predtým, má šancu vo vás vyvolať aj nepríjemné pocity, najmä teda strach. Je pravda, že si pomáha trochu neférovo ľakačkami, kedy na vás "odnikiaľ" vyskočí partia ghúlov, alebo sa pod vás prekope kŕdeľ krtkopotkanov. Dôležité je, že to funguje, k čomu napomáha práve aj grafika, ktorá vie hlavne v interiéroch vykúzliť temnú atmosféru.

Technické spracovanie a hardwarové nároky

Bethesda nie je známa vydávaním naladených hier, ale v poslednej dekáde to nie je ani žiadna tragédia. Podobne je na tom aj Fallout 4, ktorý je dostatočne robustný a stabilný, aby sa na ňom mohli vyblázniť modderi bez strachu, že by hra mohla vybuchnúť a omylom tak spustiť tretiu svetovú vojnu. Bugy v hre sú, občas kvôli nim budete musieť uložiť/načítať hru, ale rozhodne nejde o niečo, čo by otravovalo na každom kroku. V dnešnej produkcii AAA hier ide jednoducho o priemer.

Čo sa týka hardvérových nárokov, tak tie sú adekvátne. Hra je o niečo menej hardvérovo náročná ako oveľa krajší Zaklínač 3, ale stále ide o poctivo optimalizovaný kus. Na testovacej zostave (i5 4460, R9 380 2GB, Windows 10) stačilo v 1080p obmedziť vykresľovanie tieňov a vypnúť alebo znížiť niektoré nepotrebné efekty, aby hra bežala stabilne na 60 fps. Keby ste zapli všetko a nastavili všade Ultra kvalitu, dostanete sa na tejto bežnej hernej zostave niekam medzi 30-50 fps, ale vizuálne by ste si rozhodne nepomohli toľko a samotná úplná plynulosť bez kolísania frameratu váš zážitok vylepší výrazne viac než tieň 200 metrov vzdialeného baráku.

Hudba je prvotriedna, no zameniteľná so soundtrackmi zo série TES (až na swingové pesničky typické pre Fallout).

Čo povedať na záver? Fallout 4 je skvelá hra. Nie je revolučná a ani príliš dobre nefunguje s dedičstvom série (spätne aj tretí diel vyzerá ako oveľa viac falloutovský), ale to čo robí, robí skvele. Budovanie, crafting, gunplay, prostredie, voľnosť, kopa obsahu. Bethesda vedela, čo chce vytvoriť za hru, a keby sa táto hra nevolala Fallout 4, tak jej v podstate nemožno nič vyčítať. Napriek tomu vo výslednom hodnotení za túto herézu body nezhodíte, aj preto je to pekných osemdesiat percent. Hra je v zásade vynikajúca a bez zásadných chýb, ale na druhú stranu ani nijako zásadne nevyniká nad ostatnými vysoko kvalitnými RPGčkami.

HODNOTENIE: 80%

Značky

Podobné články